Battlefield Heroes

Gallery

This gallery contains 9 photos.

Battlefield Heroes beskriv bäst som ett lättillgängligt online tredjepersons shooter. Det som utmärker detta spelet är att det är gratis. Spelet fokuserar på att spelaren ska bygga upp en karaktär. Men för att kunna göra detta på bästa sätt behöver … Continue reading

Dreamlords

Dreamlords

Dreamlords är ett MMORTS (Massive Multiplayer Online Real Time Strategy) spel som kombinerar dels långtidsstrategi med RTS-strategi moment.
Spelaren antar rollen som en Dreamlord, landets själ.
Där uppgiften är att vägleda ditt folk. Det finns tre olika raser Thûl, Nihilim och Covenant.
Landet spelaren styr är en ö, patria som flyter omkring i rymden, fragment från det forna Elysion.

Intro

Här är introfilmen som förtäljer bakgrundshistorien till spelet.

Det jag jobbat med

Det som jag huvudsakligen har jobbat med på Dreamlords är:

Dreamlords Icons

Då jag jobbade på Dreamlords var bland annat mitt ansvar att göra ikoner och små symboler till grånssnittet som jag utformade.
Dessa har delats upp i 3 kategorier, ikoner för items, byggnadsikoner, muspekare och små symboler.

Småikoner

Några av ikonerna jag gjorde var även tvungena att vara riktigt små för att de skulle var lika höga som bokstäverna och därmed kunna användas smidigt i listor.

Muspekare

Till spelet gjorde jag även alla muspekare.
Det krävdes 10 olika för att kunna indikera olika status på olika objekt i världen, samt 8 för att kunna scrolla i olika riktningar.

Byggnadsikoner

Jag gorde också några utav byggnadsikonerna till Dreamlords också.
Dessa representerar de olika byggnaderna som spelaren kan bygga i varje stad.

Ikoner för utröstning och teknologier

Dessa ikoner är gjorda för att användas i webbinterfacet av spelet och är ritade i 36×36 pixlars upplösning med 64 färger.
Ikonerna används sedan för att representera utrösting och drops samt även teknologier som spelare forskar fram under spelets gång.
Sammanlagt gjorde jag lite mer än 600 ikoner, en del ikoner har även sparats ut i olika nyanser för att bättre kunna representera olika utröstning, samt kostnadseffektivt öka variationen.

Intruders

Då jag studerade Dataspelsutveckling på Högskolan i Skövde ingick en kurs i mitt program som hette Programmeringsmetodik.
I denna kurs får man lära sig om objektorienterad programmering i C++.
Examinationsuppgiften i denna kurs var att skapa ett enkelt datorspel.

Spelet som skulle göras var ungefär en kopia på Space Invaders.

Spelet använder sig av multimedia biblioteket SDL.
Jag gjorde två olika versioner av spelet en för att möta de kriterier som kursen ställde och en vidareutveckling med mer optimeringar och intressantare gameplay.

Fiender

Spelaren kan stöta på 7 olika typer av fiender. De olika fienderna ha olika atackmönster och olika vapen.


Utöver dessa fiender kan spelaren även stöta på asteroider i asteroidbältet.
Det finns tre olika storlekar av asteroider, om spelaren skjuter sönder en stor asteroid sönderfaller denna i två stycken medium asteroider.
Om spelaren sedan skjuter sönder en medium stor asteroid sönderfaller denna i två stycken små asteroider.

Då en fiende besegras kan den släppa ifrån sig en av följande power ups:

Blå Mer kraft
Cyan Extraliv
Grön Snabbare skepp
Röd Slumpmässigt primärvapen
Orange Slumpmässigt sekundärvapen
Gul Sekundärvapen amunition

Ladda ner

Winzip self extracting exe: