Saga of Ina

Saga of Ina är ett spel demo som jag samt 12 andra studenter utvecklade tillsammans under vårt första år på högskolan.

Projektet tog ca 5000 mantimmar att fullfölja. Tid väl investerad, då man lärde sig välldigt mycket.
För att projektet skulle ha ett mål och ett datum till vilket vi skulle vara klara bestämmde vi oss för att ställa upp i KTH Game Awards.
Vilken vi vann “KTH Game Awards 2004 – Årets Bästa Spel“.

Med motiveringen från juryn:

Ett fulländat demo med en mycket kreativ gamedesign där demot ger en klar och tydlig bild av gamplay samt en övertygande stämning och grafik.

Gameplay

Spelet bygger på att spelaren kontrollerar två karaktärer, en liten flicka Ina och ett troll Bhor.
Dynamiken mellan dessa karaktäter är det som gör spelet intressant; trollet är musklerna och fickan är hjärnan.
Spelaren får själv avgöra när man ska separera karaktärerna och använda deras unika förmågor och när man ska ha dem ihop.

Man kan likna spelet vid en kombination av Abe’s Oddysee, Myst och The Lost Vikings.

Storyn handlar om Ina, en liten flicka som sedan unga år hållits fången hos den elaka häxan Uska, och hennes färd tillbaka till civilisationen och hennes sökande efter sitt hem och sitt ursprung.

Grafik

Grafiken i spelet var förrenderad 3D, ungefär som i Abe’s Oddysee.

I projektet var det mitt ansvar som teknisk grafiker att se till så att all grafik som gjordes fungerade korrekt i spelet.
Då jag inte gjorde detta satt jag och jobbade på banan.

Efterspel

Efter det att vi hade vunnit KTH Game Awards funderade vi på hur vi skulle gå vidare.
Det vi kom fram till var att vi skulle bilda ett aktiebolag, Lockpick Entertainment.

Projektmedlemmar

Leave a Reply